Prototürk içki qabı «ayaq»-Prof. Dr. Feridun Celil Ağasıoğlu
Akademik
11.11.2017, 20:38 11.11.2017, 20:38
Prototürk içki qabı «ayaq»
Prof. Dr. Firudin Ağasıoğlu
(Etnoarxeoloji atribut örnəyi)
Etnoarxeoloji metodikanın əhəmiyətini, etnik tarixin mərhələlər üzrə öyrənilməsində tarixi-müqayisəli dilçilik, paleoqrafiya ilə yanaşı, etnik arxeologiyanın geniş imkan açdığını qeyd edən A. Barta yazır: «Təəssüf ki, arxeoloji kulturda etnik identifikasiya üçün hələlik vahid metod mövcud deyil».[1]
Bizcə, yazılı qaynaqlar dövrünə düşən bölgələrdə türklüyü şübhə doğurmayan arxeoloji kultur özəlliklərinin daha qədim çağlara aid olan analoji özəlliklərlə müqayisə edilməsi, bu müqayisələrdə sistem yaradan paralelliklərin etnoarxeoloji göstərici sayılması elmi tədqiqat üçün məqbul metoddur. Bu baxımdan, islamöncəsi türk etnoarxeoloji atributlarının ilk qaynaqları Ön Asiyanın qədim mədəniyət beşiyi olan Dəclə çayının, Van və Urmu göllərinin hövzələrində ortaya çıxması diqqəti çəkir. Belə etnoarxeoloji atributlardan biri də dini rituallarda içki qabı kimi istifadə olunduğunu güman etdiyimiz qədim qədəh (riton) gələnəyidir.
Ön Asiyada öncə gildən hazırlanan özəl qədəh türləri zaman keçdikcə tunc, qızıl, gümüş, buynuz, fil dişi kimi metal və sümük qədəhlər ilə əvəzlənmişdir. Minillər boyunca bacarıqlı ustaların əlində çeşıtli formalarla görkəmi təkmilləşən bu qədəhlər o qədər məşhurlaşmışdır ki, hətta Vaşinktonda ona abidə qoyulmuş, Türkmən elində onu «50 Teññe» (tenge) sikkə üzərində qədim Part elinin simgəsi kimi vermişlər:
Ön Asiyada gildən içki qədəhləri hazırlanması dəbi qədim çağlardan vardı. Arxeoloji qazıntılarda üzə çıxan aslan, at, maral, təkə, qoç və sair añ (heyvan) başı ilə bəzədilmiş qədəh prototipləri Azərbaycanda tunc çağlarından bəllidir, üç tür qədəh qrupları isə bunların təkmilləşmə mərhələləri kimi diqqəti çəkir: gildən yapılan ilkin qədəh variantı - I tür; keçid mərhələni əks etdirən keramik qədəh variantı - II tür; metal və sümükdən hazırlanan añ başlı qədəh variantı - III tür.
Bəllidir ki, insanlar tarix boyu müxtəlif materialdan içki qabları hazırlamış, günümüzə qədər onlara müxtəlif kasa, piyalə, qədəh, buynuz, bardaq, stəkan forması verib təkmilləşdirmişlər. Burada söhbət, əlbəttə, hər cür içki qablarından deyil, yalnız 4-5 minillik tarixi olan üç tür variantın bir invariantın türündən gedir, həm də o invariantdan ki, Ön Asyada yaranmışdır və yarandığı çağda isə prototürk dilində ona qoyulan «ayaq» adını türklər minillər boyu davamlı olaraq yaşatmışlar.
Türkologiyada «ayaq qabı» sözündə olduğu kimi, ayaq sözünün də praforması, onun bildirdiyi anlamların differensasiyası üzərində morfonoloji araştırma aparılmadığından, nə üçün içki qabına «ayaq» deyilməsi də arxeoloqların diqqətini çəkməmişdir. Bu isə çox önəmli etnoarxeoloji bir bəlgənin gündəmdən çıxmasına səbəb olmuşdur.
Qədim türklərin «qədəh» anlamında içki qabına ayaq deməsi geniş yayılmışdır. DTS-də ayaq sözünün qarşılığı rusca çaşa, çaşka sözlərilə verilir.[2] Dədə Qorqud boylarında belə bir deyim keçir: «Bu kəz oğlan şərab içərkən içməz oldu, altun ayağı əlindən yerə çaldı».[3] Macar elindəki Nagi-Sent-Mikloş dəfinəsində tapılan Tuna bulqarlarına aid qədəhlərin üzərində «Buyla yazısı» kimi bəlli olan türk runik yazısında T. Tekin ayak sözünü bu mətnlərdə oxumuşdur: spruk içu yk (Asparuk içu ayak); bylo çobn içurgi yk (Buylo Çoban içurgi ayak).[4] Başqordların tanqaur, usergan, burzyan və qıpçaq boyları keçən əsrin əvvəllərinə kimi ayaq adlandırdıqları içki qabından istifadə edirdilər.[5] «Irq Bitik» mətnlərində də «qədəh» anlamında ayaq sözü işlənir.[6]
Qab-qacaq anlamında «Maday-Kara» eposunda ayak-kazan sözləri vardır: «Ayak-kazan alıp berip, Yalçızı la bolboy kayttı» (Qab-qacaq yığışdırıb, ona qulluqçu oldu).[7] Sumer dilində kab-kagag deyimi «qab-qacaq» anlamında işlənmişdir.[8] Buradakı kagag sözü *kadag sözüdürsə, o zaman qadaq > qacaq dəyişməsi kimi, qədəh (kadah) sözü də qədim çağlardan *hadak (adak//ayak) sözünə bağlanır. Qədim türk sözü olan ayaq «kasa» anlamında fars dilinə də keçib orada əyaq şəklini almışdır.[9] H. Araslı yazır ki, N.Gəncəvi də ayaq sözünü «qədəh» anlamında işlətmişdir.[10]
M. Kaşğari ayaq sözünə xeyli örnək verir: «çəlinq ayaq» (çin kasası); «ol ayaq töndərdi» (o, qədəhi çevirdi); «ayaqçı ayaq sırladı» (dulusçu qədəhi şirlədi).[11] Bu axırıncı deyimdən bunu da öyrənirik ki, saxsı qablar hazırlayıb onları şirləyən dulusçuya ayaqçı deyilirmiş.
Quzey Azərbaycanda aparılan arxeoloji qazıntılarda əldə olunan ayaq formalı ritonların təsnifi aydın göstərir ki, bu tipli qədəhlər türk boylarının yaşadığı ərazilərdə ortaya çıxmışdır. Ona görə də belə arxeoloji bəlgələrin etnik əsaslarının yozumu çətinlik törətmir, çünki ayaq sözünün etnoqrafik semantikası göz qabağındadır: içki qədəhinə ayaq deyilməsinin səbəbi qədim çağlarda I tür özəl qədəhlərin insan ayağı formasında hazırlanması ilə bağlıdır.
Ancaq arxeoloqlar minbir əziyətlə qazıb üzə çıxardıqları ayaq formalı qədəhləri ayaq adı ilə deyil, «çəkmə» adı ilə tarix muzeyinə verirlər, Mədəniyət nazirliyi də bunları «Boz gildən hazırlanmış uzunboğaz çəkmə ağ inkrustasiya ilə» tanıtımı ilə, həm də «e.ə. IX-IX əsr» (?) kimi əcayib bir tarixlə təqdim edir. Təbii ki, Azərbaycanın qədim etnoarxeoloji tarixi üçün çox önəmli bu arxeoloji kultur bəlgəsinə olan bu münasibət türkologiya ilə arxeologiya arasında yaranmış «Çin səddi» ilə də bağlıdır. Halbuki eyni elm ocağının ayrı-ayrı bölümündə çalışan bu uzmanlar, heç olmasa, vaxtaşırı ortaq elmi-praktik məsləhətləşmələr keçirə bilərdi. Vaxtilə folklorşünas H. Tantəkin yarım səhifəlik özət həcmində olan bir qəzet məqaləsində qədim kurqanlardan çıxan ayaq formalı qədəhlərin türklərə aid olmasını və onları tədqiq etməyin aktuallığını gündəmə gətirmiş, ancaq bu qədəhlərin m.ö. I minilliyin əvvəllərində hazırlandığını yazmışdır.[12] Halbu ki, ayaq formalı qədəhlərin Ön Asiyada yaranması m.ö. III-II minilə aiddir. Belə ki, İranın quzey-batı bölgəsində, yəni Azərbaycanda tapıldığı qeyd olunsa da, İran ritonu adı ilə Metropoloten (Nyu-York) muzeyində saxlanan, hətta ikinci (keçid) mərhələni əks etdirən ayağın tarixi 4 minil sayılır.
Belə keramik ritonların öncə Anadolu və Azərbaycanda üzə çıxması bu ayaqların timsalında aydın görünür. Burada Urartu çağına aid Erebunidə tapılan qara boyalı cilalı gil ayağın konusvari forması da diqqəti çəkir:
Anadoluda Hat dönəminə aid ayaqlar m.ö. XIX yüzilə aid edilirsə, Azərbaycanda bulunan ayaqlar daha sonrakı tarixlərə (m.ö. XI-VIII) aid edilir, halbuki Anadolu ayaqları görkəmcə daha mükəmməldir və hər iki halda bu ayaqlar I tür invariant sayılır, çünki bunların hamısında ayaq forması qabarıq verilmişdir. Hətta, m.ö. II minilin sonlarında Anadoludan İtaliyaya köçən etrusklar da bu ayaq formasını oraya aparmışlar. Bu da maraqlıdır ki, etrusklar II və III tür ayaqlar da düzəldirdi, ancaq hər iki variant m.ö. I minilin ortalarında görünməyə başlayır və bu, bir daha göstərir ki, onların Anadoludan İtaliyaya köçü iki dalğa ilə m.ö. XII və IX əsrlərdə olmuşdur.[13]
Keramik qədəhlərin I tür ayaq formasından II tür formasına keçməsi omların aşağı ucunun müxtəlif añların başı və ya yarı bədəni şəklində yapılan fiqurla əvəzlənməsində özünü göstərir, tədricən ayaq formasını itirən qədəhlərdə zoomorf çalar qabarıq verilir. Bu keçid mərhələsi Azərbaycanın güney və quzey bölgələrində yapılmış qədəhlərdə daha aydın görünür:
Şəkillərdən göründüyü kimi, soldan sağa təkmilləşmə yönü ilə düzülmüş II tür ayaqların öz içində də keçid mərhələləri seçilir. Tipoloji baxımdan birinci və ikinci riton hələ ayaq formasını saxlamış, ücüncü-dördüncü ritonlar ayaq formasını itirib, zoomorf mərhələsinə daxil olmuşdur. Hər halda, belə təkmilləşmə m.ö. II minilin ortalarından sonra Azərbaycanda keramik, Anadoluda isə qızıl-gümüş qədəhlərlə başlamışdır. Ancaq Azərbaycanda üzə çıxan qədəhlərin tarixinə müxtəlif illər verirlər. Metropoliten muzeyindəki ayağa qoyulan tarix nə qədər artırılmışsa, o qədər də Amlaş ayaqlarının tarixi azaldılmışdır, bu baxımdan, uzmanlar hər bir konkret keramik ayağın tarixinə yenidən baxmalıdırlar. Ancaq bu da bəllidir ki, II tür ayaqların təkmilləşmə mərhələləri lokal bölgələr üzrə fərqli çağlarda gerçəkləşmişdir.
Güney Azərbaycanda (Hasanlu, Ziviyə, Marlik-təpə və s.) tapılan qızıl-gümüş bəzək nəsnələri, qab-qacaq üzərində müxtəlif heyvan fiqurları çox açıq göstərir ki, sonralar saqa boyları ilə bütöv Avrasiyaya yaylmış añ üslubu burada yaranmışdır. Gildən düzələn ayaqlar tədricən tunc, qızıl, gümüş və fil sümüyündən düzələn qədəhlərlə əvəz olunsa da, bəzəkli keramik ritonlar da sonralar gündəmdən çıxmamışdır. Azərbaycanda m.ö. I minil dəmir çağı ilə başlandığı kimi, artıq ayaq formasını itirən III tür qədəhlər də bu çağda görünməyə başlayır. Bu minilliyin ortalarında formalaşan Dədə Qorqud boylarında da III tip ayaqlardan istifadə olunur, belə ki, Dəli Domrul əzrayılı görəndə «altun ayağım əlimdən yerə düşdü» deyir, kafər qızları da oğuzlara al şərabı «altun ayağ ilə» verirlər.[14]
Türk dillərində ayaq (*adaq) sözündə «qədəh» anlamının yaranmısı baxımından ayaq formalı ritonların yaranma yeri ilə yanaşı, sonrakı yayılma arealı da diqqəti çəkir. Belə ki, qaynağı Ön Asyada olan añ üslubu (animal stil) ilə yapılan içki qabları qonşu toplumlarda elit təbəqənin dəyərli bir nəsnəsi sayılırdı. Bu səbəbdən, artıq III tür bəzəkli ayaqlar kultur və ticarət əlaqələrilə müxtəlif bölgələrə, ölkələrə yayılırdı. Bu bəzəkli içki qablarına saqa, parth, bulqar və başqa türk boylarının köçdüyü yerlərdə çox rast gəlmək olur. Özəlliklə, bu tip ritonların Azərbaycan və Anadoludan Avropaya və Orta Asiyaya saqa boylarının miqrasiyası ilə yayıldığını da görmək olur.
Yunan ustaları bu III tip qədəhləri çox gözəl görünüşdə hazırlayırdı və olsun ki, saqa kurqanlarından tapılan bəzi qızıl-gümüş qədəhləri də onlar saqa bəylərinin sifarişilə yapmışlar. Qədim yunanlar aşağı ucu qoç-təkə və at kimi digər añların bədizi ilə bəzənmiş qədəhləri buynuzdan olan içki qabı anlamındakı rhyton sözü ilə adlandırmışlar, amma Miken yazılarında (B xətti) rhyton sözünə rast gəlinmir. Şəkildəki III tür Trakiya və Yunan qədəhlərinin mükəmməl yapısı bir daha göstərir ki, antik çağın elit təbəqəsi böyük zövqlə hazırlanmış bu ritonlara çox önəm vermişlər.
Bu qədəhlərə olan maraq Avropada olduğu kimi, Orta Asiyada da özünü göstərir. Belə ki, bu qızıl-gümüş qədəh dəbi Azərbaycan üzərindən həm quzeyə, həm doğuya keçmişdir. Türkmən (Part) elində qızıl-gümüş qədəhlərlə yanaşı, bəzi III tip qədəhlər Arsaklar dönəmində fil sümüyündən də hazırlanırdı. Görünür, Part elbəylərinin saraylarında böyük ustalıqla yapılan bu gözəl bəzəkli qədəhlərdən çox istifadə olunurmuş, çünki Aşqabad yaxınlığında arxeoloqlar partların qədim başkəndi Nisada apardıqları qazıntı vaxtı (1948) bir neçə qədəhin bulunduğu yeri hətta «Ritonlar otağı» adlandırmışlar.[15]
Gil qədəhlərin (ritonların) tədricən tunc, qızıl, gümüş ritonlarla əvəz olunduğunu və bu tip qədəh dəbinin sonralar Anadoludan Yunanıstan, İtaliya və Trakiyaya keçdiyini, Urmu hövzəsindən isə Quzey Qafqaza, Azaq dənizi yaxalarına, həmçinin Türkmənistana yayıldığını görmək olur. Belə ki, Avrasiya çöllərində saqa kurqanlarından çıxan saxsıdan, tuncdan, qızıldan, gümüşdən və Baktriyada hellinizm çağı fil sümüyündən hazırlanmış aslan, at, qoç, təkə başlı qədəhlərdə añ üslubunun davamı çox aydın görünür.
Qut eli çağında (m.ö. XXIII əsr) Sumerdə görünən aşağı tərəfi əyilərək heyvan başı ilə bəzənmiş konusvari riton (ayaq) m.ö.XI-IX əsrlərdə İranda, m.ö. IV əsrdə isə Fərqanədə ortaya çıxır:[16]
Beləliklə, bu qədəhlərin türkcə ayaq adlanması onların etnoarxeoloji bəlgə sayılmasına önəmli ipucu verir. Göründüyü kimi, ayaq sözünün tarixi-etnoqrafik baxımdan təhlili I, II və III tür qədəhlərin ilkin invariantı olan ayaq formalı qədəhlərin m.ö. II minilin başlarında türk toplumunda yarandığını açığa çıxarır. Bu qədəhlərin keçid mərhələsində añ üslubunun yaranması da açıq görünür. Anadolu ilə Azərbaycanda bu keramik ritonların üzə çıxması bir daha ayağın yerini və zamanını çox açıq sərgiləyir.[17]
Ədəbiyat:
Барта А. Проблемы этнической археологии в Уралистике и Алтаистике. - Урало-Алтаистика. (Археология, этнография, язык). Новосибирск, 1985
ДТС - Древнетюркский словарь. Л. 1969
ИДВ - История Древнего Востока. М.
Мадай-Кара. Алтайский героический эпос. М. 1973
Шитова С. Н. Башкирская деревянная утвар (опыт классификации и типологической характеристики). - Хозяйство и культура башкир в ХIХ-начале ХХ в. М. 1979
Массон В. М. Старая Ниса - резиденция парфянских царей. Л. 1985
Ağasıoğlu F. Etrusk - Türk bağı. B. 2011
DKA - Die Kunst Aserbaidshans vom 4. bis zum 18. Jahrhundert (Bretanizki L., Weimarn B., Brentjes B.). Koehler & Amelang. Leipzig, 1988
KDQ - Kitabi Dədə Qorqud (Araslı H.). B. 1962; (Zeynalov F., Əlizadə S.). B. 1988
MK - M. Kaşgari. Divanü lugat-it-türk tercümesi (çeviren Besim Atalay). I-IV t.
Orkun. H. N. Eski türk yazıtları. Ankara, 1994
Tantəkin H. Tarixi saxtalaşdıranlara tutarlı cavab. «Qurtuluş» qəzeti, №3, 1991
Tuna O. N. Sümer ve türk dillerinin tarihi ilgisile türk dilinin yaşı meselesi. Ankara, 1990
Tekin T. Tuna bulqarları ve dilleri. Ankara, 1987
Zərinəzadə H. Fars dilində Azərbaycan sözləri. B.1962
[1] Барта, 1985, 11-13.
[2] ДТС, 1969, 27.
[3] KDQ, 1988, 53.
[4] Tekin, 1987, 30-34.
[5] Шитова, 1979, 174.
[6] Orkun, 1994, 275.
[7] Мадай-Кара, 1973, 165 (№4210).
[8] Tuna, 1990, 22.
[9] Zərinəzadə, 1962, 167.
[10] KDQ, 1962, 158.
[11] MK, III. 321, 345, 267.
[12] Tantəkin, 1991, 2.
[13] Ağasıoğlu, 2011, 17-27.
[14] KDQ, 1988, 68, 80.
[15] Массон, 1985, 10.
[16] Койкырылган кала, 1967, 110-111.
[17] ИДВ, 1988; DKA, 1988, 30.