Milli Edebiyat Dönemindeki Bağımsız Sanatçılar






Milli Edebiyat Dönemindeki Bağımsız Sanatçılar


Milli Edebiyat Dönemindeki Bağımsız Sanatçılar

 


MEHMET AKİF ERSOY (1873 – 1936)

  • İstiklal Marşı’nın şairidir.

  • Şiirlerinde güzellikten çok doğruluğa önem verir: “Sözüm doğru olsun, odun gibi olsun tek.” demiştir.

  • Toplumcu bir sanattan yanadır.

  • Toplumun içinde bulunduğu sıkıntılardan İslamiyet’le kur­tulabileceğini savunmuştur.

  • İstiklal Marşı ve Çanakkale Şehitleri şiirlerinde olduğu gibi kahramanlıkları milli ve dini duygularla anlatmıştır.

  • Destansı, öğüt verici şiirleri vardır.

  • Küfe, Mahalle Kahvesi, Seyfi Baba, Bülbül, Meyhane top­lumsal konulu önemli şiirleridir.

  • Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.

  • Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır; manzum hikâyeciliğin usta ismidir.

  • Manzum hikâyelerinde mesnevi geleneğinden yararlanmıştır.

  • Günlük konuşma dilini, başarıyla kullanmıştır.

  • Şiirlerini Safahat’ta toplamıştır.

  • İstiklal Marşı’nı orduya hediye ettiği için Safahat’a alma­mıştır.


Eseri:

  • Şiir: Safahat (Yedi bölümden oluşur: Safahat, Hakkın Sesleri, Süleymaniye Kürsüsünde, Fatih Kürsüsünde, Hatıralar, Gölgeler, Asım)


Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Mehmet Akif Ersoy Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri

YAHYA KEMAL BEYATLI (1884 – 1958)

  • Divan şiiriyle Batı şiirini ustalıkla kaynaştırmıştır.

  • Fransız tarihçi Albert Sorel’in etkisiyle Türk tarihine yönel­miştir.

  • Saf (öz) şiir anlayışına bağlı kalmıştır.

  • Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır.

  • Hece ölçüsüyle yazdığı tek şiiri Ok’tur.

  • Şiirlerinde İstanbul sevgisi öne çıkar.

  • Klasik Türk müziğin e hayranlığıyla da tanınır.

  • İstanbul, aşk, tabiat, ölüm, musiki, sonsuzluk, rintlik, deniz başlıca konularıdır.

  • Aruzla ve divan nazım şekilleriyle modern şiirler yazmıştır.

  • “Beyaz lisan” anlayışını savunmuştur.

  • Dili mükemmel kullanmaya, sözcük seçimine, dize bütünlüğüne, ahenge ve kafiyeye büyük önem vermiştir.

  • Parnasizmin bizdeki temsilcisidir.

  • Nev Yunanilik (Neo Klasik) ve sembolizmden de etkilenmiştir.

  • Yahya Kemal Beyatlı’nın şiiri ile Milli Edebiyat Dönemi hece şiiri arasında sanat anlayışı, ahenk ve yapı bakımından farklılık olmakla birlikte milli konulara da yönelme bakımından ilişki kurulabilir.

  • “Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı” adlı şiiriyle bireyi tarih-kültür-gelenek perspektifiyle ele almış ve Süleyma­niye Camii’ni bir medeniyet sembolü olarak kullanmıştır.

  • Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Aziz İstanbul, Atik Valde’den İnen Sokakta, Bir Başka Tepeden, Mohaç Türküsü, Mehlika Sultan, Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı önemli şiirlerindendir.

  • Bütün kitapları öldükten sonra yayımlanmıştır.


Eserleri:


  • Şiir: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Rubailer ve Hayyam Rubailerini Türkçe Söyleyiş

  • Deneme: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Edebiyata Dair, Siyasi ve Edebi Portreler

  • Anı: “Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım”

  • Tarih: Tarih Musahabeleri


Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Yahya Kemal Beyatlı Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri

NEYZEN TEVFİK (1879 – 1953)

  • Soyadı Kolaylı’dır. 20. yüzyılın önde gelen hiciv şairlerindendir.

  • Sözünü sakınmaz, beğenmediği kişileri hicveder.

  • Musiki ile içli dışlı olmasına rağmen hicivleri zaman zaman kabalaşır.

  • Hicivlerinde sosyal yergi her zaman kendini hissettirir.


Eserleri:

  • Şiir: Azab-ı Mukaddes, Hiç








Yorumlar (0)